Nazwy systemów do zarządzania firmą zwykle kryją się pod akronimami, które mało mówią osobom niezorientowanym w temacie. Jeśli chce się odpowiednio wybrać narzędzie IT, trzeba przede wszystkim rozumieć, jak działa i jaka jest jego rola. W tym wpisie omawiamy różnice między systemem ERP a CRM – dwoma najpopularniejszymi rozwiązaniami!
CRM i ERP – podobieństwa
CRM to skrót od Customer Relationship Management, czyli „zarządzanie relacjami z klientem”.
ERP to skrót Enterprise Resource Planning, czyli „planowanie zasobów przedsiębiorstwa”.
Jak już wskazują same nazwy, systemy mają inne przeznaczenie. Mimo to w pewnym stopniu są do siebie podobne. Przede wszystkim, łatwo jest je pomylić ze względu na interfejs – najczęściej są prostymi w obsłudze platformami z dedykowanymi zakładkami.
Kolejną cechą wspólną jest to, że optymalizują procesy biznesowe z wykorzystaniem tych samych metod. Ich działanie opiera się na zbieraniu i przetwarzaniu danych, a także ułatwianiu przekazywaniu informacji innym pracownikom. W obu przypadkach dużą rolę odgrywa także automatyzacja różnych działań, np. przygotowywania dokumentów.
W praktyce systemy mają też ten sam cel, ponieważ są wykorzystywane do zwiększenia efektywności organizacji. Chociaż obejmują różne obszary, ostatecznie przyczyniają się do przyspieszenia i lepszej organizacji pracy, a także pełnego wykorzystania potencjału firmy. Z ich pomocą da się bardziej świadomie prowadzić działalność, podnosząc jakość oferowanych produktów i/lub usług.
Różnice między CRM a ERP
Jakie są różnice między CRM a ERP? Systemy te są wykorzystywane do innych zadań.
CRM jest przeznaczony do zarządzania relacjami z klientami, przez co wykorzystuje mniej strukturalnych danych i skupia się na komunikacji. Wspiera procesy marketingowe i sprzedażowe, usprawnia przepływ informacji, a także umożliwia nadzór nad postępami realizacji projektów (z perspektywy klienta).
ERP przede wszystkim pomaga zarządzać zasobami fizycznymi, finansowymi, prawnymi i ludzkimi. Jest wykorzystywany w takich obszarach, jak m.in. produkcja, magazyn, logistyka, księgowość czy kadry. System pozwala usprawnić czy nawet zautomatyzować wiele formalności, a także przydaje się do rozdysponowywania zadań oraz kontrolowania działań pracowników. Z jego pomocą można zoptymalizować nakład pracy, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów i szybkim wykrywaniu nieprawidłowości.
Gdzie szukać specjalistów od systemów informatycznych?
W przypadku kłopotu z doborem odpowiedniego rozwiązania najlepiej zwrócić się po pomoc do specjalistów od systemów informatycznych. Fachowcy dobiorą rozwiązanie, które spełni wszystkie oczekiwania i będzie najlepiej przystosowane do specyfiki firmy. Po tym zajmą się spersonalizowaniem oraz wdrożeniem oprogramowania, tak by przejście na nowe narzędzia IT odbyło się sprawnie i bez niepotrzebnych utrudnień.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na: https://www.connecto.pl/erp-a-crm-czym-sie-roznia/.