Systemy do zarządzania relacjami z klientami na wiele sposobów usprawniają obsługę procesów biznesowych. Ze względu na ich specyfikę, wyróżnia się kilka wariantów. Krótko opisujemy popularne typy systemów CRM!
Typy systemów CRM
Wyróżnia się kilka kluczowych typów systemów CRM, z których każdy odpowiada na inne potrzeby biznesowe. Najczęściej spotykanymi są:
- CRM operacyjny – usprawnia główne procesy biznesowe firmy, związane z marketingiem, sprzedażą i obsługą klienta; do jego głównych funkcji należy automatyzacja: marketingu (m.in. kampanie e-mail, monitorowanie stron), sprzedaży (przyspieszanie i upraszczanie rutynowych, czasochłonnych czynności), a także obsługi klienta (m.in. bazy wiedzy, asystenci AI, tworzenie personalizowanych ofert);
- CRM analityczny – przede wszystkim służy do gromadzenia i analizy danych klientów; łączy informacje o zachowaniach, intencjach i oczekiwaniach, umożliwiając budowanie pełnych profili odbiorców; pomaga spersonalizować obsługę, ponieważ dzięki niemu można lepiej rozumieć potrzeby klientów;
- CRM kolaboratywny – wspiera współpracę między zespołami wewnątrz firmy (m.in. marketing, sprzedaż, obsługa klienta), a także pomiędzy partnerami biznesowymi; obejmuje systemy zarządzania kontaktami oraz kanałami komunikacji; usprawnia wymianę informacji oraz ułatwia kontakt z klientami przez różne kanały (m.in. e-mail, telefon, czat, media społecznościowe).
Współcześnie najnowocześniejsze systemy CRM łączą w sobie funkcje opisanych powyżej typów, dzięki czemu są uniwersalnie funkcjonalne.
Zalety systemów CRM
Wśród największych zalet systemów CRM można wymienić:
- lepsze zarządzanie relacjami z klientami – zbieranie pełnych informacji i śledzenie historii kontaktu z klientem umożliwia szybszą reakcję oraz personalizację obsługi;
- automatyzacja procesów – system przyspiesza i upraszcza działania marketingowe, sprzedażowe oraz związane z obsługą klienta, skracając czas realizacji oraz zwiększając wydajność pracowników;
- lepsza współpraca zespołów – poprawiona komunikacja i przejrzysta organizacja pracy podnosi efektywność pracowników;
- zaawansowane analizy i raportowanie – analiza danych umożliwia identyfikowanie trendów i przewidywanie potrzeb, stanowiąc bazę dla lepszych decyzji biznesowych oraz skuteczniejszych działań;
- wsparcie dla sprzedaży B2B i B2C – nowoczesny system wspiera zarówno skomplikowane, wieloetapowe procesy sprzedażowe B2B, jak i prostsze, szybsze procesy B2C;
- możliwości mobilne – systemy działające online (także na sprzęcie mobilnym) doskonale sprawdzają się w przypadku pracy zdalnej, hybrydowej i „w terenie”;
- narzędzia AI – sztuczna inteligencja doskonale sprawdza się przy automatyzacji formalności, a także m.in. do rekomendowania działań czy przewidywania potrzeb klientów.
Kto pomaga wybrać system CRM?
W zakresie wyboru CRM warto skonsultować się z ekspertami. Nie tylko pomogą dobrać system dostosowany do potrzeb działalności, ale też przeprowadzą proces jego wdrożenia. Po wszystkim zapewnią wsparcie techniczne, dbając o niezawodne działanie oraz wgrywanie aktualizacji. Chcesz wdrożyć taki system w swojej firmie? Więcej informacji znajdziesz na: https://www.connecto.pl/system-crm/






