
Budżetowanie w przedsiębiorstwie to skomplikowany proces, który musi być bardzo dokładnie wykonany. Każdy błąd i niedopatrzenie może słono kosztować firmę. Dlatego właściciele sięgają po metody, które pozwolą szybko podejmować właściwe decyzje. Jedną z nich jest wdrożenie systemu do budżetowania.
1. Co to jest budżetowanie?
2. Jakie są procesy budżetowania?
3. Jaki powinien być system do budżetowania?
4. Wersja demo oprogramowania
Budżetowanie, czyli co?
Budżet to inaczej plan działania, najczęściej wyrażany w jednostkach pieniężnych albo naturalnych, który tworzy się na okres roku. Jest on tworzony i akceptowany, a następnie realizowany przez poszczególne osoby na szczeblu zarządzającym. Budżet można podzielić na stały (opracowany dla jednego poziomu firmy) oraz elastyczny (zmienne koszty dla różnych poziomów firmy).
Wśród typów budżetowania znajdziemy m.in.:
- Budżet odgórny – budżet opracowany na poziomie menadżerów wyższego szczebla zarządzania
- Budżet od zera – opracowanie budżetu w oparciu o analizę w taki sposób, jakby był on planowany po raz pierwszy dla danej firmy
- Budżet kroczący – budżet stworzony dla pierwszego kwartału jest szczegółowy, a dal kolejnych ogólny
- Budżet partycypacyjny – strategia firmy opracowana jest przez kierownictwo, a pracownicy opracowują budżetu cząstkowe
- Budżet przyrostowy – tworzony jest w oparciu o dane z poprzedniego okresu, pomnożone o odpowiedni wskaźnik
Budżetowanie to cały proces
Proces budżetowania obejmuje planowanie, tworzenie i zatwierdzanie pozwala na właściwe zarządzanie kosztami, czy sprzedażą. Dzięki temu na każdym kroku mamy możliwość kontroli i porównywania rzeczywistych kosztów z tym, co zostało zaplanowane. W systemie da się także określać cele.

Program swoim działaniem nadzoruje wszystkie wydarzenia, jakie mają miejsce w firmie. Dlatego każdy z działów jest w stanie wykonać swoje zadanie bez opóźnień i na najwyższym poziomie. W jednym miejscu znajda się informacje o budżecie, który został przygotowany przez cały zespół.
Proces tworzenia budżetu można zawrzeć w pięciu punktach:
1. Opracowanie założeń
2. Opracowanie budżetu
3. Umówienie i zatwierdzenie
4. Kontrolowanie i analizowanie działań
5. Reagowanie na wyniki i wprowadzanie zmian na bieżąco
System budżetowania i controllingu – jaki powinien być?
Intuicyjny i prosty w obsłudze. Taki powinien być system do budżetowania, w każdej firmie, niezależnie od branży. Dobrze, by działał z innymi systemami, które funkcjonują w przedsiębiorstwie, np. ERP lub DMS. Często programy dla księgowości to właśnie systemy klasy ERP. Istotne jest też integrowanie ich z systemem CRM lub elektronicznym obiegiem dokumentów.
Na podstawie artykułu ze strony http://www.connecto.pl/budzetowanie-w-przedsiebiorstwie/